Blogger Layouts

Saturday 18 February 2012

sahabatku cermin diriku

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl

after a long time saya meninggalkan dunia blog. and alamdulillah saya dah berjaya selesaikan apa yang utama untuk diselesaikan. saya kembali ke sini, untuk 'berkata kata' melalui tulisan.

last friday, saya seperti biasa ( tak biasa sangat ) pergi ke program Halaqah Ilmu di sekolah pada waktu petang. dan, adalah sangat tersenyum lebar diri ini apabila 'meeting' nuqaba', ustazah hafizah arahkan kami untuk buat halaqah a.k.a usrah berdasarkan tajuk SAHABAT. mashaAllah, saya buka modul halaqah, dan sangat gembira. tajuk yang saya tunggu.

dan...... pada hari jumaat tu, saya pun masuk ke dalam kumpulan usrah saya. saya menerangkan tajuk, tarik hati mereka untuk bersama dalam usrah dan bincang tentang sahabat. ada respon dari anak buah usrah saya. mereka beri tahu siapa sahabat mereka, apa ciri ciri sahabat mereka dan banyak la kan. mashaAllah..... lain manusia, lain pendapatnya. sesungguhnya diri ini sangat bersyukur kerana dipilih oleh Allah untuk berada dalam majlis ilmu seperti ini..

dan. hari ni saya tertarik untk menghuraikan salah satu syarat dalam memilih kawan ( based on the modul - halaqah ilmu )

pilih kawan yang tidak jahil.

jahil? tidak mengatahui. ada yang kata bodoh. tapi saya tak suka gunakan perkataan tu. ^^ saya suka sangat point ni. sebab memang betul, kalau kita kawan dengan insan yang tak elok, orang lain akan pandang tak elok pada kita.. saya tertarik dengan dua hadith ni..

“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.”(Hadis riwayat Abu Daud).

kita mesti kenal siapa teman kita. siapa yang sentiasa berdamping dan mendampingi kita. kerana, insan yang bergelar teman perlulah seorang insan yang mampu..................... (baca bawah ini)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

kalau ini insan yang bersama kita, inshaAllah, kita akan dapat membentuk akhlak dan peribadi yang disukai oleh Allah SWT. oh naaa, satu lagi hadith yang menarik jantung hati saya  yang Allah beri ni *alhamdulillah*

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy’ari, bermaksud: “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

hmmm... kalau kita bersama dengan orang yang jahil, takut pula diri kita akan terjebak dengan kejahilan. kalau kita bersama denga  orang yang berilmu maka inshaAllah kita juga mampu menjadi orang yang berilmu..

ada yang mungkin tertanya tanya soalan ini
"kalau kita kawan orang yang tak jahil, siapa yang nak kawan dengan orang yang jahil? kesian mereka tak ada kawan nanti."

hmm.. jawapannya adalah........ jangan a.k.a elakkan dari bersahabat dengan mereka.. kalau nak bersama mereka, bukan jadikan sahabat, tapi jadikan mereka mad'u.. mad'u ni... saya pun tak twu nak terangkan macam mana.. tapi mad'u ni adalah insan yang kita bawa dia ke jalan Allah, bimbing dia ke jalan Allah.. persoalannya, mampukah diri kita ini untuk jadikan insan yang jahil sebagai mad'u? kalau rasa iman kita okay, fahaman kita okay, dan secara totalnya penghayatan islam tu okay, saya alu-alukan anda menjadikan mereka yang jahil ni sebagai mad'u. tapi jangan la cakap padanya 'officially awak mad'u saya!'. hehe. cakap la dia sebagai kawan kamu.. ^^ semoga berjaya dalam membimbing insan ke jalan Allah. :) May Allah make it easy for you, inshaAllah.

saya tertarik untuk berkongsi satu pengalaman saya. dahulu, saya mempunyai seorang kenalan yang agak rapat dengan saya. 2 tahun 1/2 saya rapat dengannya. namun, disebabkan dia pernah mengkhianati saya, saya kecewa tapi saya maafkannya dan masih bersamanya. lama kelamaan, saya sedar bahawa dia juga mempengaruhi saya untuk berSUUZON dengan orang, mengumpat dan membuka keaiban orang. akhirnya, ku kuatkan iman dan diri dan saya kini meninggalkannya. banyak dugaan yang saya harungi selepas saya meninggalkannya. namun, pesan ibu saya yang itu semua adalah dugaan dan ujian, Allah sayangkan saya sebab tu Allah bagi ujian. alhamdulillah, dengan berkat du'a, saya berjaya harungi ujian itu. kini, saya belum mampu membawanya ke jalan Allah, satu sahaja yang saya mampu lakukan, make du'a for her. thats all i can do. :') dan alhamdulillah syukur ke hadrat illahi saya kini bersama dengan insan yang berilmu, berakhlak. semoga ukhwah diantara kami diikat erat seeratnya kerana Allah dan semoga kami dapat bersama di syurga firdausi. inshaAllah.

saya harap anda pun begitu. jangan buat exactly apa yang saya buat, tapi buat la lebih baik dari apa yang saya telah buat. segera tinggalkan sesuatu atau seseorang yang bawa keburukan kepada anda carilah insan yang baik untuk bersama anda. jangan la sedih kalau tinggalkan kawan anda, ingatla Allah nak berikan sesuatu yang lebih baik sebab tu anda kena tinggalkan yang kurang baik. Allah kan Maha Baik....... ^^

kalau nak cerita pasal sahabat, memang banyak. kan? tapi, satu pesanan saya, bijaklah memilih cermin buat diri sendiri. maksudnya, perlu bujak dalam memilih kawan. well, kawan kan cermin diri kita..

inshaAllah, next post (bila free) saya nak post pasal mengumpat. ^^

yang baik datangnya dari Allah, yang buruk datangnya dari saya, hamba Allah.

may Allah bless us and protect our heart. be a good muslim muslimah. cover your aurat, cover your chest ( for muslimat la). ^^ *pesanan sampingan*

p/s : post ini berdasarkan perkongsian ilmu daripada Pembimbing kumpulan Nuqaba', Ustazah Hafizah binti Idris <3

I LOVE ALL OF YOU FOR THE SAKE OF ALLAH.
May Peace Be Upon You.








No comments:

Post a Comment